reviews
Ingeborg Lunenburg
Mijn eerste ontmoeting met Alex
In 2009 startte ik mijn eigen bedrijf en daar hoorde natuurlijk een zakelijke foto bij. Er zijn veel portretfotografen. Maar ik zocht iets bijzonders terwijl ik niet precies wist wat dat zou moeten zijn. In ieder geval iemand die een portret van ‘mijn zijn’ kan schieten, wat door anderen wordt herkend en zakelijk gezien uitnodigt tot contact.
Iets bijzonders
De ontwerper van mijn huisstijl bracht me in contact met Alex Vreeman. Boudewijn Betzema had zich ook door Alex laten portretteren, met een prachtig resultaat moet ik zeggen. Ik werd (ook) gegrepen door de introductiezin op de website van Alex: Gelaten zijn nooit gelaten voor wie kijken kan. Dat belooft iets bijzonders.
Niet fotogeniek?
Na een korte telefonische intake werd een afspraak gemaakt. Op naar onze eerste ontmoeting voor het portret. Foto’s maken tijdens een gesprek; bijzonder, spannend, ik word nieuwsgierig. Want ik ben niet fotogeniek (dacht ik in 2009). Nette maar niet te opvallende kleding mee, wat make-up spulletjes en een haarborstel. Een warme ontvangst in Zieuwent.
Nabijheid
Alex bleek een heus mensenmens die op gepaste wijze nabijheid weet te creëren en de grenzen die er (kunnen) zijn goed aanvoelt. Ik voelde me snel erg op mijn gemak bij Alex, en dat is een behoorlijk teken aan de wand. Na onze eerste kennismaking en zijn uitleg over hoe we te werk gaan op naar de plek waar het gaat gebeuren. Ons gesprek wordt daar voortgezet. Zijn camera schiet met zijn oog en hand ‘het moment’. Wat ‘het moment’ is wordt bepaald door het gesprek van onze nabijheid.
Sinds 2009 zeg ik niet meer dat ik niet fotogeniek ben. Iedereen is fotogeniek; het gaat om de kunst van het vastleggen. En die kunst verstaat Alex Vreeman als geen ander. Mijn portret met zijn handtekening. Voor het maken van een tweede en derde portretfoto was de keuze snel gemaakt, dat moest Alex weer gaan doen.
Het proces
Tijdens ons gesprek over de (gewone) dingen van het leven worden veel foto’s geschoten. Geen of slechts kleine aanwijzingen over poses; ga zitten hoe je het zelf fijn vindt zegt Alex. Daarna samen de resultaten bekijken en de eerste en tweede keer schrok ik ervan. Ik zag: mooie en moeilijke momenten uit mijn leven op de foto, mijn ouders en mijn kinderen. De derde keer wist Alex mij te verrassen. Ik zag wederom de momenten uit mijn leven op de foto, maar nu ook een wijzer geworden mens. Ik werd weer blij mezelf te zien voor wie ik in wezen ben. Dat zou heilzaam kunnen zijn voor degene die zichzelf nog niet (vaak) echt heeft gezien of dat juist zou willen omarmen. Vermoeid, voldaan en helemaal zen ging ik huiswaarts.
De mooiste
De derde portretfoto’s zijn, denk ik, de allermooiste geworden. Eén van de foto’s wil ik zelfs thuis aan de muur om elke dag even naar mezelf te kijken.
Wat zeggen anderen?
Mijn man en kinderen waren onder de indruk van de foto’s die Alex van mij heeft gemaakt. Bij sommige zelfs sprakeloos over de boekdelen die mijn gelaat sprak. Over de zakelijke foto’s eigenlijk alleen maar positieve reacties.
Kunstenaar
Na drie keer in 13 jaar kan ik alleen maar zeggen dat Alex de kunst van het portretteren als geen ander verstaat. Ik gun iedereen een moment van nabijheid met én vastgelegd door Alex.
Litizia
“Photography, born in the 19th century at the turn of the various artistic avant-gardes, has now developed world-wide as an art form. Every contemporary photographer, who proposes an aesthetic principle in his pictures, can be identified as an artist. Alex Vreeman is one of these artist-photographers. His artistic expression is influenced, without a doubt, by the dutch aesthetic taste. The artistic talent of Alex Vreeman also comes from a deep knowledge. Like the Dutch artists of the Golden Age, in particular Frans Hals, the representation of a portrait becomes an occasion for telling a mood or state of mind. Alex Vreeman’s photographs are portraits of such intensity that they provoke sensations that the subject cannot grasp except through Alex’s aesthetic art. Alex communicates feelings through the eyes of his subjects, creating new concepts and perceptions of humanity.
The principle is not the aesthetic catalyst but the feeling itself. Alex Vreeman’s portraits, like those of Frans Hals, give us the impression that their subjects have been captured at one unique moment in time, one on the photographic film or file and the other on canvas. Alex Vreeman’s photographic portraits are an occasion for pure sublime feeling.”
Thank you for the beautiful photos.
Maria Letizia Ferracuti
Letizia has a degree in study and preservation of the historical and artistic heritage.
Norbert
“Het moment vastgelegd, binnenste buiten, voor mij een mooie confrontatie met de persoon die ik het beste ken, dankjewel Alex.”
Suze
“Ondanks verborgen verdriet kijk ik mooier naar mijzelf.”
Cosme
“When you arrived in Montelparo, we met at “Il Murello”. Without knowing me, you captured in a single shot all my past suffering.
Today, thanks to the photo you gave me, I have found in myself that deep light that warms my free spirit.”
An immense hug.
Cor – Cor Rijken Verpakkingen
“Especially for you.”
Walter en Berna – Walter Kookt!
“Wij zochten enkele jaren terug een fotograaf om beeld te maken voor reclame doeleinden, wij kregen meer dan we vooraf hadden verwacht! Alex is creatief, bevlogen, enthousiast, eigenwijs maar bovenal een perfectionist die niet voor minder gaat! Als er een meestertitel voor fotografie zou bestaan, dan verdient Alex zeer zeker de titel “meester fotograaf”!
Mede door de fotografie van Alex is ons bedrijf naar een hoger level gestegen.
Wij kijken dan ook met veel plezier terug op meerdere creatieve projecten.”
Toin – BonsenReuling Accountants
“Je doet zaken met de vent, niet met de tent” wordt vaak gezegd in business. Daarom vinden wij het belangrijk dat we communiceren als zakelijk dienstverlener met beeldmateriaal zodat je ziet met wie je zaken doet. Wij zochten destijds een fotograaf die dezelfde kwaliteit en passie in fotografie bracht als wij in ons advieswerk. Alex is gevoelig voor sfeer en probeert die te beïnvloeden, hij kijkt naar details in kleding, in non-verbale uitstraling en in de omgeving van de achtergrond. Soms met een knipoog maar altijd in harmonie.”