ontmoetingskunst

inleiding

Als fotograaf vond ik het altijd moeilijk als men mij kunstenaar noemde. Ik twijfelde daar over, ik voelde mij meer fotograaf. Wel herkende ik mij volledig in andere kunstenaars. De manier hoe zij denken, voelen en doen, toch is dat iets anders. Ik kan mij ook herkennen in andere type mensen. Deze herkenning maakt mij nog niet vergelijkbaar met die ander. De toelating aan de MKE heeft de gedachte dat ik kunstenaar mag zijn vergroot, ik ben toegelaten op basis van mijn artistieke kwaliteiten.

Tijdens de studie MKE bestaat de eerste master werkplaats (MWP-1) uit het onderzoeken en verdiepen van mijn artistiek signatuur. Nathalie Beekman en Linde Ex zijn mijn begeleiders tijdens master werkplaats 1 binnen de MKE. Dit onderzoek vat ik samen in dit artistiek dossier. Tijdens mijn toelating werd mij gevraagd naar mijn plannen. Wat breng je en wat wil jij komen halen. Mooi dat Nathalie ook vroeg wat ik breng. Gedurende deze master deel ik al mijn kennis en vaardigheden die ik als mens, student, kunstenaar, onderzoeker en educator bezit. Ik ben deze opleiding gestart om mij te verdiepen in mijn aanwezige kennis en deze samen met nieuw opgedane kennis door te geven. Het liefst via een nieuwe vorm. Wat ik kom halen ligt een stuk ingewikkelder. Mijn doel binnen deze master is om portretfotografie te onderzoeken, te verdiepen en een methode te ontwikkelen om communicatie te stimuleren. Portretfotografie met meer toepassingen dan slechts een mooi beeld voor aan de wand. De toepassingen voor dit doel zullen zich gedurende deze master aandienen. Ik heb daar ideeën over, maar sta open voor alle mogelijkheden die zich voordoen.

Dit artistiek dossier schrijf ik vanuit mijn rol als kunstenaar. In mijn huidige praktijk maak ik installaties, portretten en abstract werk (gepubliceerd onder de naam Lexzie). In dit artistiek dossier onderzoek ik mijn rol als kunstenaar tijdens het vastleggen van de ontmoeting en het balanceren tussen techniek en inhoud. Ik beschrijf geen installaties, ik focus mij op portretfotografie en het Lexzie werk.

Dit artistieke dossier is opgedeeld in drie delen. Om mijn onderzoek goed te volgen adviseer ik om deze in de volgende volgorde te lezen:

  • de probleemstelling
  • het onderzoek
  • de conclusie